Zde se budeme snažit vybrat, a srozumitelně vyložit, z platných zdravotnických právních předpisů ta fakta, která Vám, podle našich zkušeností, mohou pomoci řešit různé situace, případně předcházet nežádoucím stavům, ve většině běžných zdravotnických zařízení. Postupně budeme přidávat další kapitoly podle důležitosti, pravděpodobnosti potřeby a také podle vašich přání.
Začínáme touto „sos“ částí, protože kromě povinností, které již většina lékařů zná a má je vyřešené, z našich zkušeností a doslechu se zdá, že některé podstatné věci unikly pozornosti části provozovatelů zdravotnických zařízení, k jejich neprospěchu. A tyto bychom rádi, pro vaši informaci, zdůraznili. Ptát se (email, kontaktní formulář a telefon jsou v kontaktech) můžete samozřejmě na cokoliv.
Kontroly, které probíhají ve zdravotnických zařízeních, vycházejí především z platných právních předpisů, které upravují zřízení, provozování a vlastní provoz zdravotnických zařízení, dále z právních předpisů, smluv aj., které upravují vztah zdravotnických zařízení a zdravotních pojišťoven a dále pak mohou zdravotnická zařízení navštívit kontrolní pracovníci z dalších organizací například ze správy sociálního pojištění, finančních úřadů apod.
Kontrolní orgány se vždy musí prokázat platným pověřením ke kontrole, do zdravotnické dokumentace smí nahlížet jen taxativně vyjmenované osoby, a to zdravotničtí pracovníci s odbornou způsobilostí (tedy ne každý kontrolor!), které jsou uvedeny vždy v příslušném právním předpisu, na podkladě kterého je konkrétní kontrola prováděna. V případě, že do zdravotnické dokumentace nechá provozovatel zdravotnického zařízení nahlížet jiné osoby, vystavuje se minimálně riziku vysokých pokut!
Kontroly, které vycházejí ze zákona č. 372/2011 Sb, ze dne 6. listopadu 2011, o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách):
Pracovníci, kteří provádějí kontrolu, se zaměřují na kontrolu skutečností, které vyplývají z jejich kompetence. Např. kontrolní pracovníci z KHS kontrolují provoz zdravotnických zařízení (využití místností, desinfekce, sterilizace, úklid, praní prádla, likvidace odpadů aj.) a soulad provozu s aktuálními právními předpisy a provozním řádem. Pozor – neaktuální provozní řád není omluvou pro případné zjištěné nedostatky v hygienicko – epidemiologické oblasti, které vyplývají z nerespektování nebo neznalosti platných právních předpisů. (například od 1.10.2012 platná Vyhláška 306/2012 o podmínkách předcházení vzniku a šíření infekčních nemocí a o hygienických požadavcích na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče).
Pracovníci příslušného krajského úřadu mohou kontrolovat zda zdravotnické pracoviště splňuje požadavky na podkladě kterých jim bylo vydáno oprávnění pro provozování zdravotnického zařízení (dříve registrace), v případě, že při kontrole vznikne podezření na nesoulad nebo nedostatek v některé z oblastí, kde je potřeba vyjádření specialistů (odborníků), vyžádají si jejich vyjádření (např. nesoulad v hygienickém řádě, technickém a věcném vybavení, využítí místností zdravotnického zařízení aj.). V rámci kontroly personálního zabezpečení poskytování zdravotních služeb jsou pověření zaměstnanci krajských úřadů oprávněni nahlížet do pracovních smluv zaměstnanců. Dále uvedení kontrolní pracovníci mají pravomoc kontrolovat veškeré povinnosti zdravotnického zařízení spojené s předepisováním, uchováváním a další manipulací s opiáty a recepty na opiáty (jako např. skladování, evidenci, vedení dokumentace), zneškodňováním opiátů.
SÚKL kontroluje technické a věcné vybavení zdravotnického zařízení v případě poskytování lékárenské péče, zacházení s léčivými přípravky a zdravotnickými prostředky při poskytování zdravotní péče a provádí kontrolu jakosti a bezpečnosti při poskytování zdravotních služeb v zařízeních transfuzní služby a v tkáňových zařízeních podle zvláštních předpisů
Novela zákona o specifických zdravotních službách ukládá každému zaměstnavateli (tedy i lékaři, zaměsnávajícímu třeba 1 sestru) povinnost zajistit pracovnělékařské služby pro zaměstnance a osoby ucházející se o zaměstnání. Zaměstnavatel je zajišťuje za podmínek stanovených zákonem 373/2011 Sb. O specifických zdravotních službách a jinými právními předpisy. Zákon o specifických zdravotních službách se v tomto případě vztahuje i na všechny poskytovatele zdravotních služeb. Zákon ve svém dílu 2 v paragrafech 53 až 60 stanovuje povinnosti zaměstnavatele, zaměstnance i poskytovatele pracovnělékařských služeb a jejich vzájemné vztahy. Jejich plnění je kontrolováno orgány hygieny a bezpečnosti práce a nedostatky mohou být podle zákona příslušnými orgány sankcionovány.
Co a koho kontroluje SÚKL ze zákona č. 372/2011 Sb. „zákon o zdravotních službách“ ?:
* V praxi to znamená například kontrolu, zda poskytovatel zajišťuje pravidelné provádění údržby, kalibrace a validace přístrojů - například sonografu, elektrokardiografu, kardiotokografu, anesteziologického přístroje apod.
V této informaci najdete také odpovědi na dotazy týkající se povinností např. vylepování obrázků mytí rukou u umyvadla v ordinaci, vypracování postupů mytí rukou a vyvěšení na viditelném místě apod.
Poskytovatel zdravotních služeb je podle ustanovení § 47 odst. 3 písm. (b) zákona č. 372/2011 Sb., povinen v rámci zajištění kvality a bezpečí poskytovaných zdravotních služeb zavést interní systém hodnocení kvality a bezpečí.
To znamená, že každý poskytovatel sám bude sledovat a hodnotit, zda v jeho zdravotnickém zařízení jsou zdravotní služby poskytovány kvalitně a bezpečně, a podle výsledků tohoto hodnocení pak bude odstraňovat zjištěné závady a zavádět zlepšení.
Parametry, které bude takto sledovat a vyhodnocovat, si poskytovatel určí sám, musí však přitom respektovat minimální požadavky stanovené ministerstvem zdravotnictví (jsou uveřejněny ve Věstníku MZ č. 5/2012 s tím, že budou dle potřeby aktualizovány a rozšiřovány).
Pro poskytovatele zdravotní péče je prospěšné, když do interního systému kvality zahrne i další standardy, jejichž dodržování zvýší jeho právní bezpečí a kvalitu poskytované péče, jak bude uvedeno dále.
Hodnocení kvality a bezpečí probíhá tak, že se konkrétní praxe, uplatňovaná poskytovatelem, porovnává s tzv. standardem, tedy s praxí, kterou lze považovat za správnou a akceptovatelnou.
Pro splnění zákonné povinnosti postačí, pokud poskytovatel daný parametr sleduje a porovnává výsledky tohoto sledování s daným standardem a výsledek porovnání písemně dokumentuje. Cílem pak je to, aby z výsledků sebehodnocení poskytovatel určil oblasti, v nichž si zdravotnické zařízení vede dobře a ty oblasti, které by bylo třeba zlepšit a které nesplňuje vůbec. Na základě těchto informací by měl být vypracován plán, který bude tyto problémy řešit.
Je důležité, aby naplánované aktivity skutečně řešily daný problém, aby byly v souladu s oprávněnými požadavky pacientů a kontrolních orgánů a aby poskytovatel měl zdroje k jejich realizaci.
Standardy stanovené ministerstvem je povinen sledovat a vyhodnocovat každý poskytovatel ambulantní péče. Jejich nesplnění není samo o sobě protiprávní. V případě poškození pacienta či jiných problémů při poskytování zdravotních služeb však může nesplnění minimálních standardů nepříznivě ovlivnit právní postavení poskytovatele.
Poskytovatel vypracuje individuálně pro každou ambulanci seznam používaných přípravků s vyšší mírou rizika poškození pacienta. K těmto léčivým přípravkům patří vždy injekční roztoky chloridu draselného (KCL) o koncentraci 7,45 % a vyšší, inzulíny, neředěné hepariny (pokud se používají). Zajistí bezpečné skladování těchto léčivých přípravků v souladu s doporučením výrobce léčiv.
Standard je splněn, jestliže poskytovatel
Nejefektivnější cestou k celkovému snížení výskytu infekcí a snížení nákladů na jejich léčbu je dezinfekce rukou (ČSN EN 1500) před kontaktem s pacientem a bezprostředně po něm. Cílem standardu je zavést optimální postupy hygieny rukou při poskytování zdravotní péče a zajistit vybavenost pracovišť dezinfekčními přípravky k zajištění hygieny rukou.
Standard je splněn, jestliže poskytovatel
Cílem standardu je zajistit funkčnost pomůcek pro řešení neodkladných stavů a proškolení všech pracovníků v poskytování první pomoci a řešení neodkladných stavů, stanovit frekvenci kontrol funkčnosti pomůcek pro řešení neodkladných stavů, expirace léčivých přípravků, včetně dokumentace provedených kontrol tohoto vybavení; dále na viditelném místě uvést čísla linek tísňového volání (155, 112, 150, 158).
Standard je splněn, jestliže poskytovatel
Kromě těchto ministerstvem určených základních standardů je pro právní bezpečí poskytovatele velmi užitečné dbát na ustanovení následujících právních předpisů a vybraná ustanovení mít zpracována ve vlastní dokumentaci:
Velmi důležité je správné a výhodné pojištění proti všem rizikům, která mohou při poskytování zdravotních služeb nastat.
Říjen 2024 | |||||||
Týden | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 |
Pondělí | 7 | 14 | 21 | 28 | |||
Úterý | 1 | 8 | 15 | 22 | 29 | ||
Středa | 2 | 9 | 16 | 23 | 30 | ||
Čtvrtek | 3 | 10 | 17 | 24 | 31 | ||
Pátek | 4 | 11 | 18 | 25 | |||
Sobota | 5 | 12 | 19 | 26 | |||
Neděle | 6 | 13 | 20 | 27 |
Aktualizováno 18.01.2014
Zkontrolujte, zda Vaše zdravotnické zařízení splňuje zákony, vyhlášky a ostatní právní předpisy - provozní, personální, hygienické, stavební a další!!! Často nejde o věci, které lze uvést do potřebného souladu s předpisy během pár dní před kontrolou. Rádi vám pomůžeme, stávající stav ohodnotíme, navrhneme a provedeme potřebné doplnění, změny, aktualizace a další.
Nařízení evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (GDPR) nařizuje povinnosti při ochraně osobních údajů. Řada povinností vzniká i zdravotnickým zařízením. Pro malá ambulantní zdravotnická zařízení můžeme zpracovat příslušnou dokumentaci a systém GDPR zavést.
(07.07.2019)
• Zpracujeme kategorizaci prací podle §37 zákona 258/2000 Sb., včetně podání žádosti a projednání na KHS, povinnou pro všechny poskytovatele zdravotních služeb
• Vytvoříme traumatologický plán poskytovatele zdravotních služeb, povinný pro jednodenní a lůžková zařízení (i těch s malým počtem lůžek)
• Vytvoříme individualizované formuláře informovaných souhlasů všech typů pro pacienty (pro všechny typy výkonů, intrauterinní antikoncepci apod.)
• Provedeme zálohování Vašich elektronických dat na odolné DataTresorDisc DVD, spolehlivě uchovávající data po dobu desítek let, velmi odolná vůči fyzikálním vlivům (lze přehrávat v běžných CD/DVD mechanikách)
• V období prázdnin rozšíříme možnost spolupráce v záležitostech vyžadujících osobní návštěvu ve zdravotnickém zařízení i se vzdálenějšími zařízeními
(27.04.2014)
Vážení klienti a příznivci, vytvořili jsme nový informační kanál pro náš portál medadmin.cz, blog MUDr. Heleny Trávníkové a těšíme se, že využijeme další možnost ke vzájemné komunikaci, podrobnějšímu rozboru nejrůznějších dotazů, situací a nových skutečností. Čekáme na Vaše reakce!
(13.12.2013)
Připravíme Vás na ohlášené kontroly ve Vašem zdravotnickém zařízení, případně se kontroly v zájmu zachování objektivity zúčastníme a podpoříme Vás.
(10.11.2013)